بقاء و معنویت

زمان خواندن 2 دقیقه ***

 بقاء و معنویت

***

داستان زندگی بودا را شاید شنیده باشید. وقتی بودا از قصر فرار میکند تا به دنبال معنویت باشد. آن قسمت داستان تاکنون خیلی نقل شده اما این بار داستان روشن بینی بودا را می‌خواهم نقل کنم. 

سالها بود که بودا دنبال غذا نمی‌رفت. یعنی با همراهان فقط از شهری به شهر دیگر پیاده می‌رفتند بدون اینکه دنبال غذا باشند یا غذا طلب کنند. این تا جایی پیش رفت که بودا پوست و استخوان شده بود. 

دنبال غذا رفتن نمادی است از پروسه‌ی بقاء. شاید به زبان امروزی دنبال کار اقتصادی رفتن باشد. بودا در آن دوران دنبال معنای زندگی بود. دنبال یافتن جواب برای سوالهای اساسی زندگی. سوال من کیستم. ما به کجا می‌رویم و دیگر سوالاتی که فقط در معنویت پاسخ داده می‌شوند. 

نهایتاً وقتی در اوج ضعف و ناتوانی زیر آن درخت معروف نشسته بود به اصطلاح روشن بین شد. 

بودا با سختگوشی بسیار گفت آنقدر آنجا می‌نشیند تا جواب را پیدا کند یا بمیرد! 

و در داستان ها نقل شده که بالاخره او در یک شب مهتابی به روشن‌بینی رسید. 

اما اولین چیزی که بعد از روشن بینی گفت چه بود؟ نقل شده که بودا به مریدانش گفت غذایی آماده کنید تا بخوریم. 

بسیاری از اطرافیان او را ترک کردند و این حرف را نمادی از برگشتن بودا از مسیر معنوی اش پنداشتند. 

بودایی که مدت‌ها دنبال غذا و بقاء نرفته بود و پوست و استخوان شده بود حالا درخواست غذا می‌کند! دیگران فکر کردند پروسه‌ی بقاء از معنویت جداست. 

اما این داستان عکس این است. 

یعنی بودا در اوج روشن بینی، بازگشت می‌کند به همین پروسه‌ی بقاء معمولی. 

یعنی هر چقدر معنوی هم باشی باید به بقاء خودت برسی. چیزی که خلاف معنویت است، غرق شدن در بقاست. یعنی افتادن در رقابت و مسابقه‌ی پول و بقاء و لاکچری بازی. 

اما بقای معمولی یعنی آنچه در زندگی معمولی نیاز است یعنی یک تلاش معمولی برای کار کردن و پول در آوردن نه تنها با معنویت ناسازگاری ندارد بلکه مسیری است که حتی بودا بعد از روشن‌بینی پیمود. 

نکته اینجاست که این بقاء تمام زندگی نشود. این بقاء منجر به گسترش جنگ و طمع نشود. مهم این است که تو معنویت و مرگ را در این پروسه فراموش نکنی. 

مهم این است که همواره یادت باشد تو پایت در زمین است و شاخه هایت در هوا. 

یعنی بقاء که همان کار اقتصادی است پایه‌ی زندگی روی زمین است. 

همین کار اقتصادی یا بقا وقتی با آگاهی به معنویت باشد رنگ و بوی دیگری به خودش می‌گیرد و معنوی می‌شود. در آشرام یوگا قبل از غذا خوردن دعا خوانده می‌شود و غذا خوردن و خوابیدن پرداختن به امور مادی و بقاء همراه با آگاهی معنوی، خیلی هم خوب است. 

در این‌جا کار معنوی و اقتصادی یکی می‌شوند. این دوییت هم از بین می‌رود و تو با زندگی یگانه می‌شوی. 

این همان یوگاست. 





***

تقدس ماده در معنویت را اینجا بخوانید


https://www.unwritable.net/2023/08/blog-post_9.html

نظرات

وقتی از هوش مصنوعی خواستم مقاله‌ای شبیه این متن بنویسد نتیجه این بود:

**بقاء و معنویت**

بقاء و معنویت دو مفهومی هستند که اغلب در تضاد با یکدیگر تصور می‌شوند. از یک سو، بقاء به نیازهای مادی و جسمانی ما اشاره دارد، در حالی که معنویت به جنبه‌های معنوی و روحانی زندگی ما مربوط است. از سوی دیگر، برخی معتقدند که این دو مفهوم در تضاد با یکدیگر نیستند و می‌توان آنها را به طور هماهنگ با یکدیگر در زندگی خود ترکیب کرد.

در داستان زندگی بودا، شاهد نمونه‌ای از این هماهنگی هستیم. بودا در ابتدا از قصر فرار کرد تا به دنبال معنویت باشد. او سال‌ها به دنبال پاسخ‌های خود بود و در این راه از نیازهای مادی خود غافل شد. اما در نهایت، او در حالی به روشن‌بینی رسید که هنوز هم به نیازهای مادی خود توجه داشت.

اولین کاری که بودا پس از روشن‌بینی انجام داد، این بود که از مریدانش خواست برای او غذا آماده کنند. این کار ممکن است برای برخی از پیروان بودا عجیب به نظر برسد. آنها تصور می‌کردند که بودا پس از رسیدن به روشن‌بینی، نیازهای مادی خود را فراموش کرده است. اما در واقع، بودا می‌دانست که بقاء یک نیاز اساسی برای انسان است. او معتقد بود که حتی یک فرد معنوی نیز باید به نیازهای مادی خود توجه داشته باشد.

البته، بودا با این کار نمی‌خواست به دنبال بقاء مادی باشد. او می‌خواست نشان دهد که بقاء و معنویت دو مفهوم جدا از هم نیستند. بلکه، آنها دو جنبه از یک حقیقت هستند.

در زندگی روزمره، ما نیز می‌توانیم این هماهنگی را در زندگی خود ایجاد کنیم. ما می‌توانیم به دنبال رشد معنوی خود باشیم، بدون اینکه نیازهای مادی خود را فراموش کنیم. ما می‌توانیم به دنبال معنای زندگی باشیم، بدون اینکه از نیازهای جسمانی خود غافل شویم.

در اینجا چند نکته برای ایجاد هماهنگی بین بقاء و معنویت در زندگی ارائه می‌شود:

* **به نیازهای مادی خود توجه داشته باشید.** این نیازها شامل غذا، آب، سرپناه، لباس و مراقبت‌های بهداشتی هستند.
* **به دنبال راه‌های معنوی برای برآورده کردن نیازهای مادی خود باشید.** به عنوان مثال، می‌توانید از مواد غذایی ارگانیک و محلی استفاده کنید، یا لباس‌های دست‌دوم بخرید.
* **از زمان خود برای رشد معنوی خود استفاده کنید.** این زمان می‌تواند شامل مدیتیشن، دعا، مطالعه کتاب‌های معنوی یا شرکت در کلاس‌های آموزشی باشد.

با ایجاد هماهنگی بین بقاء و معنویت، می‌توانیم زندگی کامل‌تری داشته باشیم. ما می‌توانیم هم به نیازهای مادی خود توجه داشته باشیم و هم به رشد معنوی خود کمک کنیم.

در ادامه، به چند نکته دیگر برای ایجاد هماهنگی بین بقاء و معنویت اشاره می‌کنیم:

* **به یاد داشته باشید که بقاء یک نیاز اساسی است.** همه انسان‌ها نیاز به غذا، آب، سرپناه، لباس و مراقبت‌های بهداشتی دارند.
* **معنویت را بهانه‌ای برای غفلت از نیازهای مادی خود نکنید.** معنویت می‌تواند به شما کمک کند تا به نیازهای مادی خود به روشی پایدار و مسئولانه توجه داشته باشید.
* **به دنبال راه‌های معنوی برای برآورده کردن نیازهای مادی خود باشید.** به عنوان مثال، می‌توانید از مواد غذایی ارگانیک و محلی استفاده کنید، یا لباس‌های دست‌دوم بخرید.
* **به یاد داشته باشید که شما موجودی دوگانه هستید.** هم جسم دارید و هم روح. هر دوی این جنبه‌های وجود شما مهم هستند.

با توجه به این نکات، می‌توانید به ایجاد هماهنگی بین بقاء و معنویت در زندگی خود کمک کنید.

برای تجربه‌ی کل نانوشتنی ها؛ لطفا فهرست موضوعی و زمانی بالای صفحه را ببینید!

آرزوت چیه الان؟

آزادیِ خریدنی

دیوانگیِ ذاتی

نعمتِ تنهایی

منفی بافی

اولین و آخرین روز

غلبه بر حس قربانی

خدایا شُکر

کار نکردن!

باده ای رنگین