مراقبه‌ی آنلاین!

زمان خواندن 2 دقیقه ***

 مراقبه‌ی آنلاین!

***

مراقبه غیر قابل تعریف است! نانوشتنی است تقریباً! ذهن نمی‌تواند درکش کند. در حالت ساده اش می‌شود تحلیل ریز و دقیق لحظات! کاری که در حواشی مراقبه انجام می‌دهیم! 

یک نوع مراقبه هست که اسمش را گذاشته‌ام مراقبه‌ی آنلاین! یعنی هم در شییر کردن و هم در مصرف کردن مطالب آنلاین مراقبه می‌کنم. چطور! 

اینطوری که قبل از شییر کردن هر عکسی یا هر نوشته‌ای یا هر استوری ای یک لحظه مکث می‌کنم! خوب بررسی می‌کنم ببینم چرا دارم شییر می‌کنم!

مثلاً اگر عکس طبیعت می‌گذارم برای چیست! آیا برای شو آف است؟ برای این است که ثابت کنم جایی رفتم! برای این که ثابت کنم خوشحالم؟ یا برای اشتراک لذت طبیعت گردی شییر می‌کنم؟ یا برای دعوت مردم به آمدن به طبیعت؟

اگر چیزی می‌نویسم آیا برای جلب مخاطب یا جلب توجه است یا برای اشتراک گذاری آرامشم است؟ یا برای پخش عشق است؟ 

و همینطور تمام لحظه‌ها به خودم آگاه می‌شوم! همین الان که دارم می‌نویسم چطور؟ خوب نگاهش می‌کنم. 

وقتی عکسی می‌گذارم خوب خودم را تحلیل می‌کنم! دارم هویت سازی میکنم؟ با نشان دادن داشته هایم می‌خواهم هویت سازی کنم؟ 

داشته ها می‌تواند خانه و ماشین و خانواده و اندام جنسی و گروه دوستان و غیره باشد! کدام را می‌خواهم به رخ بکشم؟ با کدام داشته ام دارم هم هویت می‌شوم؟


در مقابل هنگام مصرف مطالب آنلاین هم مراقبه‌ی سخت‌تری در جریان است! آنجا مراقب ذهن قضاوت کر خودم می مانم. 

مثلاً دختری که چاک سینه یا قسمتی از بدن جنسی اش را شییر کرده! از خودم می‌پرسم چرا! و مراقب تحلیل های خودم می‌مانم! آیا او را قضاوت میکنم؟ آیا حسی در من بوجود می‌آید؟ اکر می‌آید که معمولاً می‌آید چه حسی است؟

مثلاً کسی از لحظات خوش سفرش شییر کرده! به محض دیدن عکس آگاه می‌مانم! آیا حس حسرت یا حتی حسادت ایجاد می‌کنم؟ یا حس های دیگر؟

شخصی از خانواده اش عکس گذاشته! دوباره همان مراقبه. همان آگاهی! 


تمام حس ها مثل محبت، حسادت، قضاوت و غیره درون خودمان است. فضای بیرون فقط کمک می‌کند این حس ها را بیرون بیاوریم و ببینیم. و چه مراقبه‌ی قدرتمندی است. 


در هر دو حالت؛ چه چیزی را شییر می‌کنم یا چیزی را می‌بینم به خودم آگاه می‌مانم! کار سختی است! یک هزارم ثانیه هم نباید حواست پرت شود! خودآگاهی زیادی می‌خواهد! آنقدر زیاد که در دنیای سریع آنلاین غرق نشوی! یک لحظه غفلت از خودت باعث می‌شود درگیر یک جریان ناآگاهی بشوی. وقتی در دنیای آنلاین اسکرول می‌کنی خیلی آگاهی نیاز داری. واگر نه غرق خواهی شد!




نظرات

برای تجربه‌ی کل نانوشتنی ها؛ لطفا فهرست موضوعی و زمانی بالای صفحه را ببینید!

آرزوت چیه الان؟

آزادیِ خریدنی

دیوانگیِ ذاتی

نعمتِ تنهایی

منفی بافی

اولین و آخرین روز

غلبه بر حس قربانی

خدایا شُکر

کار نکردن!

باده ای رنگین