ذهنِ مشکل ساز

زمان خواندن 3 دقیقه ***

 ذهنِ مشکل ساز

***

چند ساعتی هست که از مرکز یوگا بیرون آمدم. یک دلتنگی یکی دو روزه باعث شد برای دیدن تارا بلیط بگیرم. خودم را لحظه‌ای جای دخترم گذاشتم. شاید یک ماه برای او خیلی بیشتر احساس بشود تا من. این دلتنگی خودم را برای او تصور کردم و نمی‌خواستم چنین دلتنگی ای برای تارا بوجود بیاید. 

داستان آمدن من به مرکز یوگا را تا حدودی می‌دانید. اما داستان ذهن را کمتر کسی می‌داند. اینکه تقریباً تمام مشکلات بشر به خاطر خارج شدن ذهن از تعادل است. ذهن انسان یک ابزار خیلی قوی و فوق‌العاده است. اگر کسی بتواند ذهنش را در کنترل بگیرد شبیه ابَرانسان خواهد شد. اما اکثر آدمها توانایی ساکت کردن ذهن و استفاده‌ی درست از آن را ندارند. 

گروهی با الکل و دارو سعی در از بین بردن ذهن دارند. گروهی هم با دیدن تلویزیون یا اسکرول کردن در اینترنت و راههای دیگر ذهن‌شان را مسخ می‌کنند. 

ذهن مثل عضوی شده که از کنترل خارج است. مدام کار میکند؛ مدام گذشته را در آینده تصویر می‌کند. مثل سندرم دست بی اختیار؛ تقریباً همه‌ی ما دچار سندرم ذهن بی اختیار شده‌ایم. 

ذهن پرکار؛ لحظه را که بزرگترین لذت تمام موجودات زنده است را از ما گرفته. 

ذهنِ بی اختیار باعث اضطراب و افسردگی و منشأ جدایی ها و مذهب ها و جنگ هاست. 

شناخت ذهن و کنترل آن کاری است که در یوگا انجام می‌شود. اگر مدیتیشن و یوگا را تجربه کرده باشی؛ می‌توانی فضایی در فرای ذهن را ببینی. واگر نه سعی می‌کنی چیزی را ببینی که ذهن قادر به دیدن آن نیست. اگر با ذهن بخواهی چیزی که به آن ذهن ساکت می‌گویم را درک کنی نمی‌شود و ذهن تو قضاوت به بی معنی بودن این کلمات می‌کند. 

بیشتر مشکلات و ترس ها ساخته و پرداخته ی ذهن هستند. ترس ها؛ تصوراتی از آینده‌اند. مشکلات هم خوراک ذهن پرکارِ بی اختیار اند. 

فقط درصد کوچکی از آگاهی ما را ذهن منطقی تشکیل می‌دهد. اما ما سعی می‌کنیم کل آگاهی را در ذهن منطقی خلاصه کنیم. این کار غیرممکن است. 

خلاصه اینکه وقتی با بودن در فضای یوگا بتوانی ذهن خودت را مدیریت کنی دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. اتفاقی که برای من افتاد. 

حدود یک ماه پیش؛ ذهن من در اثر تغییراتی که در زندگی ِ من و همسرم در حال اتفاق افتادن بود مشکلاتی را برایم درست کرده بود. مثلاً دوراهی تصمیم! ذهن؛ معتادِ مشکل و دوراهی است. ذهن همواره تقسیم‌بندی می‌کند. تصمیم‌گیری می‌کند. قضاوت می‌کند. 

به محض درست کردن تغذیه و انجام مرتب یوگا و مدیتیشن و آرام شدن ذهن تمام آینده و تمام مشکلات از بین رفتند. 

مجددا تاکید کنم اگر فقط با ذهن بخواهی درک کنی غیرممکن است. احتمالا برداشت به بی مسوولیتی یا بی‌خیالی یا شیدایی می‌کنی. 

اما فقط این را بدانیم خوب است که تقریباً ٩٩ درصد مشکلات ساخته‌ی ذهنِ مشکل سازِ ماست. 

کنترل و مدیریت و مشاهده‌ی بدن و ذهن تنها راه زندگی خوب است چه در بعد مادی و چه در بعد روحی و معنوی. 


نظرات

برای تجربه‌ی کل نانوشتنی ها؛ لطفا فهرست موضوعی و زمانی بالای صفحه را ببینید!

آرزوت چیه الان؟

آزادیِ خریدنی

دیوانگیِ ذاتی

نعمتِ تنهایی

منفی بافی

اولین و آخرین روز

غلبه بر حس قربانی

خدایا شُکر

کار نکردن!

باده ای رنگین